Delage banyak nok becawat de pantai, agas jadi temelanjing kegeringan. Sebadan-badan deketip agas. “ Nok ukan sala agas mun bejawat. Tang sua itu jak delalukan acal-acal de pantai to “ ujar Kik Sera’ie macam geram kan urang barat bepula de kampong urang.” Inila mun pariwisata dak ngikutet adat budaye kite “ uji Kik Sera’ie.
Kelekar Kik Sera’ie de ruma urang kundangan muat irau. Separo tek ukan minggak nak nyampak cakap tapi tapi nak tauan,gik ade ke barang itu. Agas ?. “ Ukan lup !. bun die nok becawat de tepi pantai. Ade perasaan renyek nak nindo sape tau rejeki dirik “ Saaran tule kegatalan ngendengar ade nok becawat de tepi amau.
Ngeliat Saaran tule bangat suke kan wisatawan nok mudel kitu, detamba Kik Sera’ie nyalakan urang barat, dak timpo Repek nyampor. “Piker mikak mun becawat to la desangke witawan, tang urang barat. Usa nyalakan urang, itu ukan tebiat urang barat tape urang darat, urang dirik nok ngula TI Rajuk.” Uji Repek decamporek remis kan urang nok ngencarik urat tima sampai ke bang bakau. Kelakar urang bang kundangan to mikak kitu. Kelakar urang murokek telan.
Mun dedengar agas, sua die ketawak, minggak usa desebut-sebut ade kekap juak. Agas kuat dak suke-suke ape agik ngendengar nyamok serepat tule nak nyantak. Nyamok serepat pun kuat nak ngembagi rejeki tamba. Mun ngetip dak nak berenti mun lum peno isik perut. Gileran desuro ngenjage pantai, ngejage pantai sayu’an. Kini la ngabak serepat mulai icak-icak nak begawe. Itula nok muat pasal, ngape agas serik bangat kan nyampok serepat.
Mok muat iran makin banyak majelis idang ngembangun wisata, makin sepi peridupan de tepi pantai. Pekare agas nak nyantak nyampok serepat juak gara-gara banyak urang madat nak peleser depantai. La tau laman ruma agas gak sikit gik manse nak dediamek nyamok. Kajinkan gak serepat serik juak. “ Kan seberape la dirik ne ngetip manusie. Bun die, tapak dak gedebo tang dak nak ngale” uji agas ngalokkan nyamok serepat. Pulaan dak ngimbak suare urang ngebang, tang gik nekul debawa batang bakau, uji agas pulak.
Kekap dak nak nyampor tika agas nyakapek nyamok serepat. Nang ukan diskusi panel ne, buat ape dirik nyampor, uji kekap bang ati. Ye juak, pekare peridupan binatang de tepi pantai ne gak tapak nurutek jungor manusie. Tika manusie makai batang bakau idang ketinggeran, banyak kerak bakau demo. Dahan deguyong, besurak along unjong. Kitute batak sikor kerak batang dak kerenongan. Tika itu manusie lum renyek nok muat ruma de tepi pantai.
Nok uji manusie berakal, batang bakau tempat kerak bakau demo tek detebang. Detudo dahan e, decabut akar e idang kelaluan sepatu sungkor. Sungkor debile, kamek tesungkor-sungkor, uji kerak bakau. Tika itu, manusie dak gilak takut kan agas. Agas juak tau dirik minggak urang nyungkor dak usa deulaek. Nok deulaek agas pun urang becawat nambang de tepi bakau kan tamu hotel. Aa mun jenis manusie duak ikor itu agas mimang serik. Tamba pulak, agas, kekap, nyamok serepat to dak deitong dari kerak bakau.
Tapi gara-gara sepatu itula manusie nyaman nak beketinggeran de dahan. Pekare kerak bakau along unjong besurak dak gilak deanggap manusie. Dakkan nyakar juak. Jadi lepas sikok pekare, nok muat manusie dak meraje lile. Jadi ?. Tang abis bakau dekebasek sebela siun. Kudup deliat jao. Untong e gik ade, dak banyak.
Bakau gik tesisak itu la nok deakuk-akuk agas to laman die. Kekap delarang masok karane kavling perumahan kekap to ukan depantai tapi de tika utan rimbak. “Itu urusan die la, nok penting kamek dak ngenggangu laman ruma die” uji Agas. Jadi bangat serik kan nyamok serepat, ukan karne laman die demasokek, ati nguntal rejeki agas. Itula nok muat hal agas singgak nak nyantak nyamok serepat. Mun kan kekap die ati arian. Kadang serik kadang se gaok. Besetor-setor la berape ikuk ngetik manusie.
Kelakak agas, kekap kan nyamok serepat mimang dak dedengar Kik Sera’ie, Saaran, ape agik Repek. Manusie to ukan cakap binatang dak ngendengar. “ Cakap same die jak kuat dak nulikkan dirik, jelingaran “ uji agas nyakapek tebiat manusie.
“ Manusie mimang gile “ uji kekap nimpalek cakap agas. Dak sua-sua ranjak kitu kekap bekelakar kan agas. Raga baik to karne kelakar dak de laman agas. Agas kan kerap kelekar de ngarak ke laut, de perahu burok. Oo nang kan padan rukun, biase dak betemu bulu.
Nang uji ati arian, kadang ade juak nyampor. Deitong-itong kekap kan agas ne pun gik seperenggu, gik sebangse jadi gik ade rukun e. Gawe same, same-same ngetip. Jadi dak kuang nak besakat. “ Manusie to gile to ade 44 macam gas. Nok bang koran to baru gile semacam minggak urang e banyak. Ade nok gile jadi pejabat, ade pulak gawe nak numpasek bakau de pantai ne “ uji la agas mulai ngelema tapi se gik adela hawe nak mara, jak liatla tika nyebut baku tumpas kelandas, jungor e la tule jegat.
Peridupan binatang bang bakau ne dak bejaoan kan manusie. Mun la urusan rejeki kuat ketenggaragan pedahal Tuhan to ngenjamin dak mutusek rejeki de bumi tapi macam dak yakin Katenye, yakin ade Tuhan tapi tebiat macam dak inga. Ape agik manusie, singgak nok diela nok kuang ngaut rejeki di bumi dak meratikkan agas, kekap pedahal berisik binatang, rupe bumi ne nyaman derenong.
Banyak manusie dak tau, bakau to ukan minggak tempat kekap, agas, kerak bakau diam. tapi ade madu ade riwang bakau macam batang nyire, sentigi nak idup de pantai. La deberik rejeki mangke gik depenarak. Manusie nak muat batang sendiri, batang dari semen kan paser. Tapi mun la detanam ke bumi usa arap kekap nak inggap, mun cicak se iye. La deberik nyaman ade pulak nok becakap. Urang ke kampong ne ngandalkan pantai nok muat hotel mentambun de pantai..
Ngendengar manusie nyebut gak ngandalkan pantai dengkul agas kan kekap tule lemas. Tamba lemas pulak ngendengar banyak pengusahe nak ngembangun hotel di pantai tule begigor badan agas kan kekap sampai-sampai madu gik de sarang batang bakau beketawaan. Rupenye kelakar agas kan kekap to deperatikkan madu.
Madu juak begantong idup dari bakau Bakau juak, tempat madu begantong nunggukan bunge-bunge bang utan bekembang Jadi nak banyak nok begantong idup kan bakau rupenye, Jadi mun semua la begantong idup, jangan deperang tempat kite ngencarik rejeki, uji Agas, kuk be kusantak. Semenjak itu nyamok serepat dak sua agik datang ke pantai. Mungkin juak la tubat. Soal e la nukokan gilak tengkaran La tau serepat mangke ngencarik gawe. Ayam nok pandai bekukok jak masok ke kandang mun la serepat, mangke nyamok ngisapek dara manusie. Nang kan desantak agas.
Oleh Fithrorozi (Komunitas Telinsong Budaya)
(Baca Pos Belitung, Kolom Budaya-Ngenjungak, Minggu 19 Maret 2017)